A pihentető alvás titka

pihenteto alvas

A pihentető alvás életünk egyik legfontosabb eleme. Ennek oka pedig nem más, mint az a tény, hogy teljes életünk csaknem egyharmadát töltjük az ágyban szunyókálással, alvással. Az pedig egyáltalán nem mindegy, milyen körülmények között kell felkészülnünk a következő nap eseményeire, mennyire tudjuk kipihenni magunkat. Ahhoz azonban, hogy ténylegesen pihentető alvás legyen a hátunk mögött, fontos tudni, hogy mely tényezők befolyásolhatják ezt a folyamatot. Ebben a bejegyzésben összeszedtük azt a 9 körülményt, ami komoly hatással lehet az alvásciklusunkra, a pihenésünkre.

1. Vigyünk rendszert az életünkbe!

Az életünk számos területén hasznos, ha rendszeresség van benne, ha van egy megszokott üteme az eseményeknek. Nincs ez másként az alvás esetében sem. Azzal, ha kialakítunk egy esti rutint, az agyunk tudni fogja, hogy nem sokára alvásidő lesz. Ha pedig ezt tudja, elkezdődik a melatonin termelődése, amit alvási hormonnak is neveznek. Ez az az anyag a szervezetünkben, ami segít elaludni, és hozzájárul a mély és pihentető alváshoz.

Vigyünk rendszert az életünkbe!

2. Érjük el a tökéletes hőmérsékletet!

Ahhoz, hogy ténylegesen komfortosan érezzük magunkat az éjszaka folyamán, kiemelten kell figyelni az éjszakai hőmérsékletre is. Kutatásokkal ugyanis bebizonyították, hogy a pihentető alvás titka, hogy a hálóban pár fokkal hűvösebb hőmérsékletet kell tartani. Ezt befolyásolhatjuk a hűtő-fűtő rendszer segítségével, de a megfelelő takaró és ágyneműhuzat is nagy segítségünkre lehet!

Érjük el a tökéletes hőmérsékletet!

Hogyan tudja befolyásolni az ágynemű a hőmérsékletet?

A huzat anyaga a kulcsfigura a kérdésben! A különböző anyagokból készült termékek ugyanis különféle módokon reagálnak a testünkkel.

Míg a teljesen műszálas anyagok alá beizzadhatunk, azok azonban nem vezetik el a keletkezett nedvességet, így éjszaka kitakarózva sokkal könnyebben ébredhetünk arra, hogy fázunk.

Azonban, ha az itt is látható 100%-os pamutból készült terméket használjuk, akkor anyagának és a vízelvezető képességének köszönhetően kényelmes, megfelelő hőmérsékletben eltöltött alvást tudhatunk majd magunk mögött.


3. Étkezzünk megfelelően!

Mit is jelent alvás tekintetében a megfelelő étkezés? Először is, lefekvés előtt 3-4 órával már ne fogyasszunk koffein-tartalmú ételeket, italokat. Inkább a nyugtató jellegű termékeket részesítsük előnyben! Ilyen lehet egy jó meleg kamillatea. Lefekvés előtt pár órával már szintén ne vigyünk be a szervezetünkbe zsíros, nehéz ételeket, ugyanis könnyen rosszul lehetünk tőle. Inkább a rostosabb, könnyedebb falatok kerüljenek vacsorakor az asztalra!

Étkezzünk megfelelően!

4. Állítsuk be a megfelelő fényt!

A megfelelő fény alatt értjük mind a mennyiségét, mind a minőségét. Lehetőség szerint a kitűzött elalvási időpont előtt 1 órával már ne használjunk éles, erős lámpákat, inkább csak kisebb éjjeli fényeket. Ilyen fény lehet egy sólámpa vagy akár egy sómécses! Az imént említett termékek azért is lehetnek remek választások, mert az általuk keltett meleg sárga fény sokkal inkább segít a már emlegetett melatonin termelődésében, mint a hideg, fehér társaik.

Állítsuk be a megfelelő fényt!

5. Próbáljuk csökkenteni a különböző zajok mértékét!

Ide tartozik a televízió, a rádió hangja, de az utcáról beszűrődő autók hada vagy éppen a szomszédban tomboló buli. Ami ellen tehetünk, azt tegyük meg! Kapcsoljuk ki a TV-t, a rádiót, ha tudjuk, csukjuk be az ablakokat vagy végső esetben használjunk füldugót éjszakára! A különböző zajok ugyanis elterelhetik a figyelmünket vagy éppen az éjszaka közepén fel is ébreszthetnek minket, ezzel megszakítva az alvási ciklusunkat.

Próbáljuk csökkenteni a különböző zajok mértékét!

6. Találjuk meg a számunkra megfelelő fekvőfelületet!

Vannak, akik a keményebb, vannak, akik a puhább matracokat kedvelik, azonban fontos, hogy mindenki olyan felületen hajtsa álomra a fejét, amit kényelmesnek gondol. Hiszen így fogjuk tudni nyugodtan eltölteni az estét. Azt is vegyük figyelembe, hogy ha esetlegesen van valamilyen gerincproblémán, akkor az ahhoz passzoló matracot válasszuk! Ha pedig meg van a megfelelő felület, ne felejtsük el azt megvédeni egy matracvédővel, hogy hosszú-hosszú évekig élvezhessük az esti pihenést!

Találjuk meg a számunkra megfelelő fekvőfelületet!

7. Kerüljük a túlzott stresszt!

Tudjuk, ezt könnyű mondani, sok esetben azonban nehéz megvalósítani. Sokat segít, ha sportolunk, kiegyensúlyozottan táplálkozunk és megpróbálunk nem minden apróságon napokig-hetekig rágódni. Helyette gondoljuk át a nap végén, hogy mi volt az a pár esemény, tett, gondolat, ami boldogsággal töltött el minket aznap, ezt akár fel is írhatjuk egy füzetbe minden este! Ha így zárjuk a napot, garantáltan nyugodtabb lesz az esténk.

Kerüljük a túlzott stresszt! - pihentető alvás

8. Gondoskodjunk a levegő megfelelő minőségéről!

A levegő megfelelő páratartama, oxigéntartalma is nagyon sokat tud mozdítani erre vagy arra az alvásminőségünk tekintetében. Ha túl száraz, akkor ingerelheti a torkunk, ami miatt köhögni kényszerülünk, így folyamatosan megébredünk. Ennek orvoslására lehet jó megoldás egy sóinhalátor alkalmazása. Ugyanakkor az extrém magas páratartalom miatt azt érezhetjük, hogy nem tudunk rendesen levegőt venni, ami szintén zavaró lehet. Az pedig nyilvánvaló, hogy a szervezetünk a megfelelő oxigénszinttel tud tökéletesen működni, így egy elhasznált, szén-dioxidban gazdag levegőjű helyiségben sem lesz megfelelő az éjszakai alvásunk!

Gondoskodjunk a levegő megfelelő minőségéről! - pihentető alvás

9. A pihentető alvás előtt már kerüljük a technikai eszközök használatát!

Napi szinten is rengeteg inger ér minket, sokkal több, mint az 50 évvel ezelőtt élő generációt. Rendkívül hasznos lenne, ha lefekvés előtt 30-60 perccel már nem nyomkodnánk a telefonunkat, nem néznénk a TV-t vagy használnánk a laptopot. Egyrészt, mert a belőle áradó – általában – fehér, hideg fény nincs jótékony hatással az alvás elősegítésében. Másrészt pedig, azt a rengeteg információt, amit az agyunk kap, fel akarja majd dolgozni. Amit elalvás előtt és közben fog megtenni, ezzel pedig nyugtalanná téve az amúgy pihentetőnek szánt cselekedetet.

A pihentető alvás előtt már kerüljük a technikai eszközök használatát!

Láthatjuk tehát, hogy rengeteg apró dologgal javíthatunk drasztikusan az alvásminőségünkön! Figyeljünk ezekre a kis részletekre és akár már napokon belül tapasztalhatjuk a jótékony hatásait!

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még olvasni tőlünk, akkor a blogjaink között nézelődve megtehet ezt! Ha pedig nem szeretnél lemaradni legújabb akcióinkról, kedvezményeinkről, kövesd be a facebook oldalunkat!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük